مهندسی طور

روزنوشت های یه مهندس تازه کار

مهندسی طور

روزنوشت های یه مهندس تازه کار

مهندسی طور

تا حالا به این فکر کردین که تو یه سیستم کامپیوتری GPU چقدر کارآمد و مهمه ولی به اندازه CPU شناخته شده نیست.یه جورایی همون "مجهولون فی الارض معروفون فی السماء" که میگن!
یه حسی بهم میگه کاش بتونم مثه GPU باشم :)

راهبرد

جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۹، ۰۲:۰۰ ب.ظ

سلام!

 

یه وقتایی سوال برام پیش میاد که فرق یه مهندس که کلی تو صنعت براش سر و دست میشکنن و یه نفر که به قول خودش رزومه خیلی پر و پیمونی داره چیه؟!

خب در ظاهر هر دوی اینا یه سری کارا رو انجام دادن و یه سری تجربه ها دارن ولی باطن داستان هست که فرق ایجاد میکنه بین این دو تیپ مهندس که شاید بشه گفت تیپ اولی (که در ادامه بهشون میگم کاربلد!) تعدادشون خیلی خیلی کمتره از تیپ دومی(که بهشون میگم نابلد!) و خب طبق قانون عرضه و تقاضا وقتی برا یه محصول عرضه کم بشه حتی اگه تقاضا ثابت بمونه هم قیمت اون محصول پتانسیل بالا رفتن رو داره و به طریق مشابه مهندس کاربلد هم اگه دستمزد بالایی برای کارش طلب کنه کسی بهش اشکال نخواهد گرفت.

 

حالا بحث من اینجا سر این نیست.بیشتر میخوام بپردازم به فاکتورهایی که یه مهندس کاربلد رو از یه مهندس نابلد متمایز میکنه.قبل اینکه ادامه بدم بگم که اینا چیزاییه که من خودم دیدم و از مقاله علمی بیرون نیومده پس شاید به نظر یکی درست باشه و به نظر یکی هم نه!

فرض کنیم به یه مهندس یه پروژه رو سپردیم.به نظرتون این مهندس اولین قدمی که برمیداره چیه؟

خب تو این حالت مهندس نابلد مثل پروژه های دوران دانشجویی عمل میکنه و برای اینکه به ددلاین پروژه برسه سریعا خودشو میندازه وسط اقیانوس پروژه و تهش هم اگه خیلی شانس بیاره و پروژه به مشکل جدی نخوره میتونه تحویل کارفرما بده و حداقل ضرری که کرده اینه که چیزی یاد نگرفته و حداکثر ضرر هم گذاشتن وقتش به ازای دریافت پوله(البته میدونم که برای پول درآوردن باید وقت گذاشت ولی مهم اینه که چجوری و به چه مقدار وقت بذاریم که علاوه بر پول چیزای دیگه هم گیرمون بیاد!)

حالا بریم سراغ مهندس کاربلد!

این مهندس در قدم اول قبل هرکاری راجع به پروژه و ابعاد مختلف فنی و اجراییش فکر میکنه.اینکه آیا اصلا به صرفه هست وقت بذاره برای انجام این پروژه؟ آیا کارفرما خودش میدونه چی میخواد؟(اینو بارها تو پروژه های دیدم که کارفرما وسط کار میگه این قسمت رو عوض کن مهندس :/ و حرف روز اولش رو نقض میکنه و این باعث میشه که پروژه بشه یه سیاه چاله که تو توش وقتتو میریزی و کارفرما هم پولشو ولی تهش چیزی در نمیاد!)

کلی سوال از این دست باید پرسیده بشه تا یه تصمیم درست راجع به انجام پروژه بگیره.

حالا در قدم بعدی که قطعا تصمیم داره پروژه رو انجام بده با توجه بررسی هایی که تو قدم قبلی کرده سوالات دقیقی رو که میخواد طی انجام پروژه بهشون جواب بده رو مشخص میکنه.مثلا اینکه قراره از چه ماژول هایی استفاده بشه و این ماژول ها چجوری کار میکنن و چطور میشه با فلان برد راه اندازیشون کرد و از این داستانا! بدیهی هستش که بهتره تا حد ممکن این سوالات دقیق و همچنین به صورت قدم به قدم طراحی بشن که به نحوی مهندس کاربلد رو برای انجام پروژه راهنمایی کنن.

 

خب تا اینجای ماجرا که هنوز دست به آچار نشده.از اینجا به بعدش هم هنوز یه مرحله نسبتا تئوری داره اونم تحقیقات اولیه راجع به سوالایی هست که تو مرحله قبل به دست آورده و تا جایی که میتونه جواب این سوال ها رو پیدا میکنه.مقاله میخونه.پروژه مشابه میبینه.دیتاشیت و رفرنس منوآل میخونه و از این جورکارا.

 

حالا با داشتن یه بک گراند قوی وارد میدون میشه و شروع به کار میکنه.طبیعتا بعد این همه تحقیقات و کسب اطلاعات اگه تو روال انجام پروزه به مشکلی بخوره راحت تر میتونه اون مشکل رو به اصطلاح دیباگ کنه.از طرفی هم تا همین مرحله کلی چیز یاد گرفته که ارزش انجام پروژه رو دوبرابر میکنه.

 

یه نکته مهم هم که مهندس نابلد چندان بهش توجهی نمیکنه مستندسازی کارهایی هستش که انجام میده.بهترین کار نوشتن مستندات تو یه قالب به خصوص هست که بعدا اگه به فرض وسط پروژه نتونستین به هردلیلی ادامه بدین، این مستندات رو بدین به مهندسی که قراره کار شما رو ادامه بده و اینطوری کلی از کار اون شرکت هم جلو میفته و شما هم پولی که تا اون مرحله گرفتین حلال میشه!

 

نکته آخر هم که بد نیش بگم اینه که مهترین داشته یه مهندس تجربیات و وفتشه.اگه تو یه پروژه پول گرفتین(فارغ از اینکه جقدر و از کی!)و تجربه کسب نکردین یا وقتتون تلف شد شک نکنین ضرر بزرگی رو متحمل شدین.

 

 

  • Saeid

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی